Van Slufter tot schapenboet: Texel als inspiratiebron voor kunstenaars

TEXEL – De Slufter, de Noordzeestranden en de karakteristieke schapenboeten. Het Texelse landschap staat deze zomer centraal in Galerie Posthuys in De Koog. Op de expositie ‘Texels Landschap’ zijn schilderijen, tekeningen, houtdrukken, keramiek en linodrukken te zien van kunstenaars die zich laten inspireren door de natuur van het eiland en het Waddengebied.

De tentoonstelling is tot en met 6 september. Bijzonder is dat de expositie gedurende de zomer blijft groeien. Volgens de galerie worden regelmatig nieuwe kunstenaars en kunstwerken toegevoegd. Naar verwachting komen er iedere week nieuwe werken bij.

Tekst loopt door onder de video

Galeriehouder en kunstenaar Maurice Christo van Meijel ziet dat Texel de kunstenaars die mee hebben gewerkt aan de expositie blijft inspireren. “Veel kunstenaars zijn hier een weekend of een week om inspiratie op te doen en maken foto’s, tekeningen en gaan daarna terug naar hun atelier. Dan zijn ze eigenlijk weer opnieuw verrast en verbaasd als ze na die verwerking weer terugkomen op de plek waar het is ontstaan.” De reacties zijn volgens hem vaak enthousiast: “Dan zeggen ze ‘oh wauw, wat is mijn werk hier mooi. En nog mooier dan in mijn atelier.'”

Volgens Van Meijel speelt het bijzondere licht op het eiland daarbij een belangrijke rol. “Ik denk dat het een belangrijk aspect is dat de eilanden zijn omgeven door water en dat werkt als een spiegel en reflecteert het licht. Heel erg mooi. Dus we hebben prachtig zacht licht.”

Ook Van Meijel zelf haalt inspiratie uit Texel voor zijn tekeningen. Regelmatig trekt hij naar het strand om daar te werken. “Als ik er dan eenmaal zit of een aantal dagen achter elkaar gewerkt heb, dan vloeien de tekeningen er zo uit.” Hoewel hij vaak aan zee tekent, blijft het landschap hem verrassen. “Nog elke keer verbaas ik me over de schoonheid. Als je er zelf door geraakt wordt en je kunt dat verbeelden, dan is dat natuurlijk de beste inspiratie.”

Naast de kunstwerken wil Galerie Posthuys vooral een toegankelijke plek zijn voor bezoekers. “We willen heel graag laagdrempelig zijn, omdat we willen dat iedereen in aanraking komt met kunst. Daar zorgen we voor door niet formeel te doen. Geen openingen, geen entreegeld. We lopen zelf rond. Er staat muziek aan. Er is gezelligheid en altijd tijd voor een kletspraatje. Ook over de kunst natuurlijk.”

De galerie merkt dat ook veel Texelaars de tentoonstelling bezoeken. Volgens Van Meijel kijken bezoekers daardoor soms met nieuwe ogen naar hun eigen eiland en hun eigen woonomgeving.

Deel dit artikel:

MEER VAN