Rijkswaterstaat is gestart met werkzaamheden aan een nieuwe doorsteek in de vaargeul tussen Lauwersoog en Schiermonnikoog. Deze aanpassing moet ervoor zorgen dat er minder gebaggerd hoeft te worden. Het werk duurt ongeveer zes weken. De huidige vaarroute had veel last van aanzanding. Hierdoor moest er regelmatig gebaggerd worden. Ook was de geul op sommige plekken te smal, waardoor veerbootmaatschappij Wagenborg Passagiersdiensten eenrichtingsverkeer moest toepassen. Met de nieuwe doorsteek bij De Glinder wordt aangesloten op de natuurlijke stroming van de Waddenzee. Dit moet leiden tot minder onderhoud.
Werkzaamheden duren zes weken
Door de nieuwe route hoopt Rijkswaterstaat het baggerwerk met de helft te verminderen. Dit heeft als voordeel dat er minder vaarbewegingen nodig zijn van baggerschepen. Dat scheelt uitstoot van onder andere CO2 en stikstof, en zorgt voor minder verstoring van de bodem.De werkzaamheden worden uitgevoerd door de aannemers Van der Kamp en De Boer. In totaal moet ongeveer 68.000 kubieke meter zand en slib worden verwijderd. Dat gebeurt onder meer met een sleephopperzuiger en ploegboot. Tijdens de werkzaamheden blijft de huidige route in gebruik.
Monitoring van de geul
Omdat de Waddenzee voortdurend verandert, is het niet zeker of de nieuwe geul zich houdt aan de voorspellingen. Rijkswaterstaat blijft de ontwikkeling daarom nauwgezet volgen met dieptemetingen. Pas als de nieuwe route klaar is, wordt de betonning aangepast en gaat de veerdienst er gebruik van maken.
