Afval en oude spullen krijgen op Waddeneilanden tweede leven

DE WADDEN – Van een brouwerij die reststromen omzet in nieuwe producten tot een kringloopwinkel waar spullen een tweede leven krijgen. Op de Waddeneilanden gebeurt al veel op het gebied van hergebruik, circulariteit en duurzaam ondernemen. Om de zichtbaarheid te vergroten buiten het eigen dorp of eiland is het platform Wad Verdient Hergebruik gelanceerd.

Op de website staan verhalen van eilanders die al bezig zijn met materialen hergebruiken. Zo zijn er bewoners die repareren in plaats van vervangen. Sommige verhalen van ondernemers laten zien dat hergebruik niet alleen voor de natuur maar ook economisch rendabel is.

Vincent van De Jutfabriek op Terschelling vertelt dat aangespoeld plastic nog waarde kan hebben: “Wat voor de één afval is, is voor ons juist het begin van een nieuw verhaal.” Bij de Jutfabriek maken ze van aangespoeld plastic onder andere kapstokhaakjes, zeepbakjes, lampen en kunstwerken.

Bij de bierbrouwerij van Eva en Doeke op Ameland wordt na het brouwen de bierbostel opgehaald en gebruikt als veevoer: “Je gaat anders kijken naar wat je weggooit. Bierbostel is niet zomaar afval. Het is eigenlijk een grondstof waar nog ontzettend veel waarde in zit.”

Bij kringloopwinkel De Jutter op Schiermonnikoog ziet Harry dagelijks wat hergebruik kan betekenen voor een gemeenschap: “Het mooiste is dat spullen hier niet eindigen. Ze krijgen gewoon weer een volgende eigenaar.”

De campagne Wad Verdient Hergebruik is ontwikkeld binnen Regio Deal De Waddeneilanden, een samenwerking tussen het Rijk, Provincie Fryslân, Provincie Noord-Holland en de gemeenten Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Samen investeren de partijen in projecten die bijdragen aan brede welvaart op de eilanden. Daarbij staan thema’s als wonen, onderwijs, bereikbaarheid, duurzame energie, ondernemerschap en circulaire economie centraal.

Deel dit artikel:

MEER VAN