Rederij Wagenborg vindt het onmogelijk om nu al een goed plan te maken voor de nieuwe veerconcessie naar Ameland en Schiermonnikoog. Volgens directeur Jieskje Hollander ontbreekt de noodzakelijke duidelijkheid over de toekomstige vaarroute, die mogelijk wordt verlegd van Holwert naar Ferwert. Hollander pleitte woensdag in de Tweede Kamer voor een tussenconcessie van vijf jaar. Op die manier kan gewacht worden op de uitkomst van het onderzoek naar de meest geschikte vaarroute. De definitieve concessie zou pas daarna voor een langere periode moeten worden vastgesteld.
Elektrisch varen nog niet haalbaar
Ook de eis om op termijn elektrisch te varen, zorgt voor zorgen. De rederijen kunnen pas investeren in elektrische schepen als er voldoende laadcapaciteit is. Die ontbreekt momenteel nog in de veerhavens. Hollander benadrukt dat zij pas nieuwe schepen kan bestellen als hier duidelijkheid over is. Kamerlid Habtamu de Hoop vroeg of het aantal auto’s op de veerboten omlaag kan voor het milieu. Hollander vindt dat geen taak voor de rederij alleen: “Als de overheid dat wil, moeten we samen optrekken.”
Vaste verbinding moet betaalbaar blijven aldus burgemeester
Burgemeester Leo Pieter Stoel van Ameland vindt dat het Rijk moet bijdragen aan de kosten van de veerdienst. Hij pleit voor betrouwbare en betaalbare verbindingen en meer zeggenschap voor gebruikers over de dienstregeling en tarieven.