Fietsersbond: mobiliteitsvisie Texel mist duidelijke keuzes

De Fietsersbond op Texel is positief over de ambities van het nieuwe Mobiliteitsprogramma, maar plaatst kanttekeningen bij het ontbreken van een heldere uitwerking. Dat schrijft de bond in een recente brief aan de gemeenteraad. Volgens de organisatie dreigt het principe dat lopen, fietsen en openbaar vervoer voorrang geeft – bekend als STOMP – een papieren belofte te blijven als daar geen duidelijke keuzes en prioriteiten aan worden verbonden. “Zonder duidelijke keuzes blijft de fiets op Texel in de verdrukking,” zegt Harry de Porto van de Fietsersbond Texel, tegenover de Waddenomroep.

Vooral het ontbreken van een gebiedsgerichte aanpak, waarin staat welk type verkeer waar de ruimte krijgt, kan ertoe leiden dat auto’s ook op ongeschikte routes blijven domineren, ten koste van de veiligheid van kwetsbare weggebruikers.

Primaire autonetwerk moet beperkt worden

De Fietsersbond stelt een kaart voor met utilitaire en recreatieve autoroutes. Daarbuiten zouden wegen alleen nog door bestemmingsverkeer gebruikt moeten worden. Dit zou sluipverkeer tegengaan en ruimte scheppen voor veilig fietsen en wandelen op rustige landwegen. Op het gebied van fietsmobiliteit vraagt de bond dat in drukke natuurgebieden fietsers beter moeten worden verspreid over alternatieve routes. Ook ontbreken nog belangrijke fietspaden, zoals langs de Watermolenweg en de Rommelpot, en zijn er knelpunten waar auto en fiets de weg delen.

Voorstellen voor veiliger Texel

De bond doet concrete voorstellen, zoals snelheidsverlaging naar 30 km/u in het bos en in woongebieden, en vrij liggende fietspaden bij gevaarlijke routes. Ook pleiten ze voor het afsluiten van landbouwweggetjes voor autoverkeer waar dit niet nodig is.

Deel dit artikel:

MEER VAN